راهکارهای کنترل تورم | عبور از سیاست های منفعلانه برای مهار تورم – پایگاه خبری تیترصبح
کدخبر: 49551 اقتصاد زمان انتشار خبر : شنبه 23 مارس 2024 - 22:28

راهکارهای کنترل تورم | عبور از سیاست های منفعلانه برای مهار تورم

[ad_1]

تیترصبح، راهکارهای کنترل تورم امروز بحث روز محافل اقتصادی است در چنین شرایط بانک مرکزی در تلاش است از طریق سیاست های انقباضی تورم را مهار کند. با این حال کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برای حل مشکل تورم در ایران باید اقدامات همه جانبه ای انجام شود و اجرای سیاست های انقباضی به تنهایی کافی نیست.

رامین ربیعی اقتصاددان، با بیان اینکه مردم ایران بیش از ۵۰ سال است که با تورم زندگی می کنند و این باعث شده است مردم یاد بگیرند که چطور با تورم زندگی کنند توضیح می دهد: تورم یک نوع مالیات بدون قانون گذاری است و از مالیات نیز بدتر است چون مالیات از اقشار پردرآمد دریافت می شود تا خرج آموزش و بهداشت شود و تمرکز اصلی اش بر قشر کم برخودار است اما تورم، مالیاتی است که بیشترین صدمه را به اقشار کم برخوردار می زند.

او می گوید: تورم دو رقمی منجر شده است سرمایه ها به جای اینکه به سمت تولید بروند به سمت فعالیت های سوداگرانه بروند و یکی از دلایل کاهش سرمایه گذاری و نرخ منفی تشکیل سرمایه نیز همین موضع است. ضمن اینکه وقتی ارزش پول ملی کاهش می یابد جهش های ارزی به وجود می آید.

بیشتر بخوانید

همه آنچه که باید درباره سامانه کدال بدانید | آخرین جزئیات از راه اندازی سامانه جدید کدال

پرسپولیس برای بهبود درآمدها چه باید کند؟

ربیعی ادامه می دهد: آمار ها نشان می دهد در نتیجه افزایش تورم در سال های اخیر دوره های جهش های ارزی کوتاه تر شده و هر بار ارقام بالاتری برای نرخ ارز ثبت می شود.

او تاکید می کند: سیاست گذار به جای حل ریشه های تورم به دنبال مسکن های سریع و کوتاه مدت مانند سیاست های انقباض پولی مانند انتشار گواهی سپرده خاص است. این در حالی است که این سیاست ها پایدار نیست و صرفا منجر به افزایش نرخ بهره بدون ریسک می شود.

به گفته او وقتی نرخ بهره افزایش می یابد سرمایه گذاری غیرممکن می شود.

سیاست های پولی منفعلانه

علی مدنی زاده رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نیز معتقد است: در دنیا کشورهای زیادی وجود دارند که از نظر سرانه درآمد وضعیت بدتری از ایران دارند اما همه این کشورها توانسته اند بر تورم غلبه کنند. اینکه تولید ناخالص داخلی یک کشور پایین است و ساختار تولید ضعیف است، ربطی به تورم ندارد .

او با بیان اینکه مشکل اصلی تورم در ایران سیاست های پولی و مالی منفعلانه است، می گوید: آمارها نشان می دهد در کشورهایی که سیاست های پولی و مالی منفعلانه وجود دارد شوک هایی که به ارز و تولید وارد می شود منجر به افزایش تقاضا برای پول می شود و این تقاضا پس از انتقال به نظام بانکی به رشد تورم دامن می زند.

او اضافه می کند: همه مطالعات اقتصادی نشان می دهد ریشه تورم سیاست های پولی منفعلانه است که منجر به کسری بودجه و افزایش تقاضا برای اعتبار می شود .

به گفته او زمانی که سیاست گذار پولی به این تقاضاها پاسخ می دهد تورم بیشتری خلق می شود و راهکار مشخص برای کاهش تورم عبور از سیاست های پولی و مالی منفعلانه است.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید برای شما جالب باشد