مجوز واردات واگن های جدید روی میز سران قوا | بخت حمل و نقل ریلی باز می شود؟ - پایگاه خبری تیترصبح
کدخبر: 2281 اقتصاد زمان انتشار خبر : سه شنبه 28 آذر 1402 - 7:14

مجوز واردات واگن های جدید روی میز سران قوا | بخت حمل و نقل ریلی باز می شود؟



تیترصبح، سال‌هاست که در برنامه‌های بالادستی بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از بار و مسافر تأکید می‌شود؛ اما باوجود همه تلاش‌ها، هیچ‌گاه مقصود سیاست‌گذار برآورده نشد. حالا اما، سیاست‌های حمل‌ونقلی دولت با وزن بیشتری به حوزه ریلی توجه کرده و قرار است با اتفاقات مثبت در نوسازی لوکوموتیو و واردات واگن به ارتقای کمیت و کیفیت حمل‌ونقل ریلی کمک شود.

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری دریافت مجوز واردات واگن‌های مسافری از سران قوا خبر داده و می‌گوید: همه توان در بخش ریلی برای نوسازی لکوموتیو به کار گرفته شده تا در اولویت قرار بگیرد.

مهرداد بذرپاش در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، گفت: در کنار اینکه به دنبال توسعه واگن مسافری و نوسازی ناوگان از طریق واردات با اخذ مجوز از سران قوا هستیم. توافق با شرکت‌های صاحبان بار را در نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که سرمایه‌گذاری و حمل به خود شرکت‌ها واگذار شود و آنها در حوزه کشنده، لکوموتیو و توسعه خطوط مشارکت داشته باشند.

آنچه در اظهارات بذرپاش قابل‌توجه بوده، این است که در کنار تلاش برای توسعه و تجهیز ناوگان، در حوزه زیرساخت‌های ریلی نیز اقدامات قابل‌توجهی در دستور کار قرار دارد و در کنار اضافه شدن شهرهای جدید به شبکه ریلی، پروژه‌های دوخطه کردن مسیرها و تسریع در اجرای پروژه‌های قطار برقی نیز در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: ساخت و توسعه راه‌آهن رشت به کاسپین، رشت به آستارا و شلمچه به بصره، شهرکرد به اصفهان، درود به خرم‌آباد در دست اقدام قرار دارند که از این پروژه‌ها، در دهه فجر شاهد آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-کاسپین خواهیم بود.

در آن‌سوی ماجرا، عملیات اجرایی کریدور ارس نیز با تعیین پیمانکار آغاز شده و قرار است با ساخت پل روی رودخانه ارس و تعریض جاده، ایران به نخجوان متصل شود. طبق اظهارات بذرپاش، ظرف ماه آینده، توافقنامه کریدوری بین روسای جمهور ایران و آذربایجان با حضور نمایندگان روسیه امضا خواهد شد.

در مرکز کشور نیز تکمیل پروژه ریلی اقلید – یزد تا پایان سال در دستور کار دارد که با بهره‌برداری از آن، در حوزه جابه‌جایی بار کمک شایانی به صاحبان بار و مسافران خواهد شد.

پروژه ۱۷۰ کیلومتری پروژه میانه به اردبیل با پل‌ها و تونل‌های بزرگ نیز از دیگر پروژه‌های بزرگ ریلی است که باوجود پیشرفت فیزیکی مساعد، به‌واسطه شرایط آب و هوایی با مشکلاتی روبرو شده است.

در جنوب شرقی کشور، همچنان تمرکز حوزه ریلی بر احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان معطوف است که احتمالاً تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و عملاً تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی سراسری متصل خواهد کرد.

در این میان، ساخت و توسعه قطار سریع‌السیر نیز گرچه آهسته اما به‌صورت مداوم در دستور کار قرار دارد؛ اما به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی، ایران به چند هزار کیلومتر قطار پرسرعت نیاز دارد و برای زمینه‌سازی تأمین این نیاز باید به فناوری قطار پرسرعت دست پیدا کنیم تا فناوری پایه حمل‌ونقل ریلی کشور تغییر کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید برای شما جالب باشد